מטא, ביחד עם אגף מחקר ופיתוח במשרד החינוך, פיתחו את תוכנית המשחק כדי לעודד את התלמידים לגייס את כוחותיהם הפנימיים בכדי להיטיב עם עצמם וליצור סביבה מיטיבה גם לאחרים. התוכנית מבקשת להנגיש לכל תלמיד את עולמו הפנימי בשאיפה לסייע לו לגלות את כוחותיו ובכך להקל על התמודדויות היום יום באמצעות תפיסת חווית הקיום כמשחק רב זירות ושלבים.
המשחק משדרג את חווית החיים בכך שהוא מקנה את התובנה, נדבך אחר נדבך, שהכול נמצא בתוכנו ושאנו בתודעתנו, רגשותינו ומחשבותינו, יוצרים את עולמנו.
יחד עם הבנה זו, הילדים לומדים כיצד לנהל בתבונה את חייהם תוך שימוש במיומנויות חדשות וכלים לעבודה פנימית, המסייעים להם לחוות ביטחון עצמי ומסוגלות אישית, לגלות את נקודות החוזק שלהם ולהעצימן.
משבר הקורונה הביא לפתחינו מצב של בדידות חברתית, התפרקות התא המשפחתי ושפל כלכלי שכמוהו לא נראה. דיווחים מצביעים על כך שכל ילד 3 סובל מבידוד חברתי אשר מוביל לדיכאון. מערכת החינוך מנסה לתת פתרון לכל האתגרים, אך הילדים נותרים ללא מענה רגשי וחברתי וההשלכה לכך היא תחושת הבדידות מכרסמת ברבים מהם ומציפה הרבה מאוד מצבי קיצון.
בנוסף, העולם משתנה במהירות רבה ובהתאמה, המיומנויות החדשות הנדרשות מהילדים חייבות להשתנות. תוכנית המשחק הינה תוכנית ייחודית וראשונה מסוגה בישראל אשר פותחה בלווי צמוד של אגף מחקר ופיתוח במשרד החינוך, והושתתה על ערכי הפדגוגיה מוטת עתיד, עפ”י דרישות ה-OECD לשנת 2030 בתחום החינוך, והתחושה שלנו היא כי המשחק נוצר בדיוק לרגע זה.
תוכנית המשחק שמה לה כחזון לגדל דור חדש של מנהיגי העתיד, ילדים עם ביטחון עצמי, המכירים ומשתמשים בחוזקותיהם, היודעים להתמודד עם מה שהחיים מביאים לפתחם, ושוחרי טוב עבור האנושות כולה. תוכנית חינוכית זו שמספרה הוא 7906, אושרה על ידי משרד החינוך ומותאמת לתלמידי בתי הספר היסודיים בשאיפה להפוך את חווית הקיום שלהם, למשחק מאתגר ומהנה, רב זירות ושלבים.
התוכנית משלבת עבודה רגשית וקוגניטיבית, המכוונת את התלמידים לפתח דימוי עצמי גבוה, פרשנות חדשה לסיטואציה וניהול החיים מתוך חווית בטחון ומסוגלות אישית.
התלמידים בתוכנית לומדים לפתח יכולת התבוננות פנימית, חקירה עצמית והקשבה לצרכיהם ולעולמם הפנימי. הכלים מובילים להעצמת האישיות, לקבלה עצמית, חדוות היצירה ועוד המון גילויים שהופכים את הקיום לחוויה של משחק מרתק ומסקרן. הילדים לומדים להשתמש בכוחות הקיימים בהם על מנת לשפר את התמודדותם עם מציאות החיים, בשאיפה שהכוחות שייגלו ימשיכו ללוות אותם גם בהמשך חייהם הבוגרים.
שאיפתנו כמורים וכהורים, היא לסייע להם בהתמודדות עם המציאות המאתגרת; ומטרתה של תוכנית המשחק הינה לאפשר להם התנהלות מיטבית בזירות החיים השונות, תוך שימת דגש על מיומנויות אשר תאפשרנה להם למצוא את הכוחות הפנימיים בתוכם ולקחת אחריות פרואקטיבית על חייהם.
מחקרים מלמדים כי ילדים אשר לומדים כבר מגיל צעיר לפתח ולעצב את אישיותם דרך חשיבה יצירתית, הבנה עמוקה של ה”אני” ו”השפעתי על העולם”, נוטים להפוך למנהיגים ודמויות מפתח.
מנהלת תחום ילדים במרחב מודעות מפתחת תוכנית "המשחק"
פסיכולוגית חינוכית, מלוות תוכנית "המשחק"
אשת חינוך ומפתחת תוכנית "המשחק"
“המשחק” משדרג את חווית החיים, ומקנה את התובנה, נדבך אחר נדבך, שעבודה אישית ופנימית יכולה ליצור שינוי המתורגם החוצה, ובכך מעבירה את הכוח אל הילדים.
עיצוב והקמה: דפנה נעים, אייל קורן | 2022